Styrna Katalin

művészettörténet- rajz-média tanár, rajz-vizuális kultúra szaktanácsadó, mesterpedagógus

Levelet írok neki...

Tanári diplomáimat a PTE, a MOME, JPTE szakirányú képzésein szereztem, (rajz –földrajz tanár, mozgókép és médiaismeret tanár, vizuális környezetkultúra tanár múzeumpedagógia szakirány, képzőművészet-terapeuta szakirány). Mesterpedagógusként 2017 óta vizuális kultúra szaktanácsadó vagyok.

Közel 37 éve vagyok a tanári pályán. Rajzot, médiát, művészettörténetet tanítottam, múzeumpedagógiai foglakozásokat tartottam ez idő alatt. Jelenleg a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola foglakoztat.

Rajztanárként országos és nemzetközi pályázatokon, versenyeken általában szép sikerrel szerepeltünk tanítványaimmal. Sokan választották érettségi tárgyukként a rajz- és műalkotás elemzés, illetve a művészettörténet tantárgyat, s tanultak tovább ez irányban. Elsőrendűnek tartom a technikák, művészettörténeti alapismeretek átadásán túl az egyéni útkeresés segítését az alkotói folyamatokban, ezért csoportos és egyéni foglakozásaimon a művészetpszichológia és az esztétika fő kérdései mentén közelítjük meg adott témáinkat. Előtérbe helyezem a művészet funkció közül az expresszivitás felszabadító erejét, mely elősegíti az egyéni és közösségi problémák megértését és megoldásainak keresését, pozitív életszemlélet kialakítását. Szívesen alkalmazom a projekt módszert, tanévenként más- más témával. Nagyra értékelem a múzeumi környezetben tartott foglakozásokat is, hiszen az eredetei alkotások inspirációs hatása utolérhetetlen forrás a művészet megértése és gyakorlása terén. Tanulóimmal igyekszem megértetni, megszerettetni a kortárs művészetet. Úgy érzem, hogy a művészet jelenléte bármilyen szinten jelen kell, hogy legyen egyre agresszívebbé váló elidegenedő társadalmunk életében. Hiszek az alkotás és a szépség jobbító és tisztító erejében. Ezért tartom fontosnak az iskolain kívül szabadidős képző- iparművészeti programok minél szélesebb körű működtetését, hiszen minél több lehetőséget kell adni a magas és hétköznapi művészet közötti szakadék áthidalására. Legyen szó gyerekről, felnőttről, idős emberről, soha sincs késő.

Többször vettem részt kisebb előadással a budapesti Művészetpedagógiai Konferencián.

Nagy örömömre 2023-ban MROE nívódíjjal értékelte tanári és tehetséggondozó munkámat.