Dubi Árpád

rajz, művészettörténet és ábrázoló geometria szakos középiskolai tanár

Levelet írok neki...

A Révai Miklós Gimnázium művésztanára vagyok. Matematika-rajz szakos diplomámat Egerben vettem át 1989-ben. 1999-ben elvégeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetemet, ahol rajz, művészettörténet, ábrázoló geometria szakos középiskolai tanári képesítést szereztem.

Számomra egyaránt fontos a képzőművészet gyakorlata és oktatása. Több iskolatípusban is tapasztalatot szerezhettem művésztanárként. Jelenlegi munkahelyemen a legfontosabb feladatomnak a tehetséggondozást tartom. Jó visszajelzés számomra, hogy diákjaim rendszeresen indulnak a vizuális kultúra és művészettörténet OKTV-n. Ott vannak a legjobb hazai és külföldi művészeti egyetemek hallgatói között.

A tehetségfejlesztés terén végzett munkámat az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2017-ben a Kiváló Felkészítő Tanár Díjjal ismerte el.

A hivatásom mellett tervezőgrafikai vállalkozást vezetek és aktív képzőművészeti tevékenységet folytatok.

Iskolán kívüli szakmai tapasztalat

  • Ménfőcsanaki Nyári Műhelygyakorlat (nemzetközi alkotótábor) szervezője, vezetője (1991-2021)
  • Művészeti ABC – múzeumpedagógiai foglalkozások a Városi Művészeti Múzeumban
  • ART 9000 – Alkotó Rajztanárok Társasága alapító tag
  • 2D Grafika art – design – web vállalkozás Link 1 Link2
  • Aktív képzőművészeti tevékenység

A tanítás művészet…

Számomra egyaránt fontos a képzőművészet gyakorlata és oktatása. 1989 óta folyamatosan a pedagógiai pályán vagyok. Több iskolatípusban is tapasztalatot szerezhettem művésztanárként. Részt vettem lakóhelyem általános iskolájának újjászervezésében és fejlesztésében a rendszerváltáskor, tanítottam művészeti, egyházi, alternatív iskolában is. 2006-ban vezető szerepet vállaltam a Leonardo Vizuális Műhely AMI létrehozásában és működtetésében. Harminc évig szerveztem és irányítottam a Ménfőcsanaki Nyári Műhelygyakorlatot, ahol rengeteg tehetséges hazai, határon túli magyar és külföldi hallgató kapott lehetőséget szakmai fejlődésre, kapcsolatépítésre. Rendszeresen tartok múzeumpedagógiai foglalkozásokat. Jelenlegi munkahelyemen a legfontosabb feladatomnak a tehetséggondozást tartom. A hagyományos, gimnáziumi vizuális kultúra oktatás (nehézségein) feladatain túl érettségire való felkészítéssel, szemléletformálással (fakultáció), alkalmassági vizsgára való felkészítéssel (egyetemi előkészítő) foglalkozom. Lehetőséget biztosítok az önkifejezés és szakmai tudás fejlesztésére is (szakkör). Jó visszajelzés számomra, hogy diákjaim rendszeresen indulnak a vizuális kultúra és művészettörténet OKTV-n. Ott vannak a legjobb hazai és külföldi művészeti egyetemek hallgatói között. Segítettem elindulni több építőművészt, formatervezőt, látványtervezőt, fotográfust, animátort, illusztrátort, festőművészt, tervezőgrafikust, játéktervezőt, kertépítő mérnököt, építészt… A tehetségfejlesztés terén végzett munkámat az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2017-ben a Kiváló Felkészítő Tanár Díjjal ismerte el.

A művészet tanítás…

Nem csak gondolkodásom és világnézetem kialakulását köszönhetem a középiskolának (tanáraimnak, barátaimnak), hanem a klasszikus rajzi ismeretimet is. Szinte minden nap rajzoltam. A gimnáziumi lehetőségek mellett a győri városi szakkörben és a győri grafikai műhelyben is. A főiskolán (önműveléssel) tökéletesíteni tudtam a grafikai ismereteimet, különösen a mélynyomás terén. A képzőművészeti egyetemen leginkább a művészettörténet, anatómia és ábrázoló geometria órákat tartottam hasznosnak. A legaktívabb időszakokat az alkotótáborok, workshopok jelentik a számomra. Sajnos a tanári hivatás, a megélhetést biztosító tervezőgrafikai vállalkozás mellett ezeken kívül nagyon kevés idő marad elmélyült alkotásra. Ezért az utóbbi időben leginkább útirajzokat, akvarelleket készítek.

Korábban több önálló kiállításon és számos csoportos tárlaton mutattam meg a munkáimat idehaza és külföldön. Részt vettem hazai és nemzetközi grafikai biennálékon is. Az utóbbi években inkább az internetet használom kiállítási térként.