A verseny immár huszonnyolc évében fiatalok ezrei küldték be képző- és iparművészeti alkotásaikat megmérettetésre, kiállításra.
A vizuális kultúra OKTV eredményeivel az évek során bebizonyította, hogy hiánypótló, és sikeres rendezvény. Maradandó élményt, megmutatkozási lehetőséget nyújt a résztvevőknek, a felvételire készülőknek pedig gyakorlatot kínál. Feladatai inspirálják a rajztanárokat, a kiállítások pedig széles körben bemutatják fiataljaink tehetségét. Hisszük, hogy a versenyzőkből művészetkedvelő, -értő és -pártoló felnőtt vált és válik, és nem kevesen lesznek közülük a vizuális kultúra művelői, művészek, tanárok.
A történet
1996-ban az akkori Iparművészeti Főiskola (ma Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Tanárképző Tanszékének tanárai úgy gondolták, lehetőséget kell adni a fiataloknak, hogy a vizuális művészetek területén is kipróbálják magukat, összemérjék tudásukat, tehetségüket. A szakma egyetértésével 1996-ra meghirdették az országos középiskolai Vizuális Versenyt, amelyet azután évenként megrendeztek. Létrehozása, koncepciója a vizuális nevelésben akkor lezajló alakulásnak, fejlődésnek fő sodrába illeszkedett. A verseny feladatainak metodikai hátterét a projekt-kutatások alkották. A klasszikus projektformából kialakított sajátos "alkotó-tervező projekt" kiválóan működött a verseny-szituációban; egyszerre volt nyitott a műfaj, az eszközrendszer, valamint az ábrázolási nyelv tekintetében, ugyanakkor – az értékelhetőség igényének megfelelően – kellőképpen zárt tartalmi szempontból.
A tíz éven át megtartott vetélkedések és az ezeket záró kiállítások sikere tette lehetővé, hogy 2006-ban az Oktatási Minisztérium a rendezvényt Országos Középiskolai Tanulmányi Versennyé nyilvánítsa.
A verseny
A verseny háromfordulós. Lényegét az első forduló összefoglaló témája hordozza. Mivel a legfontosabb cél, hogy alkotói lehetőséghez és élményhez juttassa a fiatalokat, ezért mindig ösztönző, személyes tematikájú feladatokat és széles körű műfaji, mediális lehetőséget hirdet meg. Néhány a témák közül: Valaki, aki fontos nekem, Az államalapítás műve és kora, Időváltozás, „Zenepavilon”, avagy Haydn emlékezete, Európa fesztivál, Világló hagyomány, Madárlátta napkollektor, Ritmusok.
A témának azon túl, hogy vonzónak kell lennie a diákok számára, lehetőséget kell nyújtania arra, hogy a képző- és fotóművészet, a kommunikációs tervezés, valamint az tárgytervezés-iparművészet három műfajcsoportjában is születhessenek alkotások.
A második fordulóba bejutottak félalakos portrét készítenek, a harmadikban pedig művészettörténeti tesztet és egy vizuális nyelvi kreatív feladatot oldanak meg. A beérkező alkotásokat középiskolai és egyetemi tanárok, képző- és iparművészek, művészettörténészek értékelik több szempontú értékelés alapján. Pontozzák a mű kifejezőerejét, újdonságértékét, a művészi tartalom, valamint a megformálás, az anyag- és eszközhasználat minőségét, továbbá a munkanaplót tartalmi és formai szempont szerint.
Kiállítások
Mindegyik verseny kiállítással zárul. Volt kiállítás a Tölgyfa Galériában, a Csodák Palotájában, a Kossuth Klubban, a Millenáris Fogadóban, az Iparművészeti Múzeumban. a Nemzeti Múzeumban, és a Művészetek Palotájában, 2015 óta pedig a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galériában. A megnyitókat neves művészek, szakértők, tanárok tartják.
Kaptár
A verseny évei alatt az alkotások jelentős részét nem kis munkával megőrzésre került. Ebből jött létre a Kaptár Ifjúsági Vizuális Műhelyarchívum, mely sok hányattatatás után 2014-ben a főváros által kijelölt és felújított helyére, Óbudára költözhetett.
Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galéria
Az OKTV gyűjteménye volt az az alap, melynek hitelessége tette lehetővé, hogy Budapest Főváros Önkormányzata 2014-ben létrehozza hazánk első Gyermek és Ifjúsági Galériáját a budapesti V. ker. Deák Ferenc utca 17-ben.
2023. december
Zombori Béla
A vizuális kultúra OKTV Facebook oldala:link