KépSzóTár

A kétnyelvű digitális KÉPSZÓTÁR© és KÉPSZÓTÁR PROGRAM adatbázisában mintegy 2100 képző- és iparművészeti, továbbá építészettörténeti fogalom meghatározása kereshető meg magyar és angol nyelven.

A szócikkek mellett láthatóak az adott tartalom képi megfelelői. Az adatbázist keresőprogram egészíti ki, amely lehetővé teszi a fogalmak történeti, tartalmi, formai stb. összefüggésekben való komplex megértését. E mellett szóra történő keresés és utalások segítik a tájékozódást, illetve a kapcsolatok felismerését.

Az Interneten www.kepszotar.hu (link) néven található.

A KÉPSZÓTÁR sokféle, változatos szerepet tölthet be mind a közművelődés, az oktatás s a kulturált szórakozás területén. A múzeumpedagógus számára olyan eszköz, mely a műelemző, művészettörténeti felkészüléshez és programokhoz ad gyors háttér információt.

A képeket, szöveget a megtekintés mellett átalakíthatja, kiegészítheti és kinyomtathatja maga és diákjai számára. Segítségével olyan kreatív, önálló mű-elemző (művészettörténeti) foglalkozások szervezhetők, amelyek során a résztvevők maguk fedezik fel a művek, művészek jellemzőit, a műfajok ill. a művészettörténet összefüggéseit. A múzeumi foglalkozás mellett segítheti az otthoni felkészülést, és jelentős szerepet kaphat a távoktatásban. Továbbá a különböző versenyek megszervezéséhez szolgálhat sajátos eszközrendszerül.

Mivel a magyar nyelv mellett a szócikkek angolul is megtalálhatók, művészeti szótárként használható, sok lehetőséget nyújtva nyelvtanulás, ill. alkalmazás számára.

Képszótár Kooperatív Projektmódszer

Azonban a Képszótár további, interaktív módszertani lehetőséget is rejt magában:

A program résztvevői a szövegben közölt általános fogalmaknak (pl. emlékmű, oszlop, boltív, abszurd, csendélet. maszk, kerámia stb.) egyedi, valóságos megjelenését keresik meg az adott környezetben, múzeumban, bemutatón, kiállításon stb., s ezt lerajzolva vagy lefotózva egyesítik a szöveggel. Az eredmény csoportmunkával létrehozott aktuális (helyi, múzeumi) képes kislexikon, pl. „Szentendrei Képszótár”, melynek a lehetőségektől, a résztvevők és a múzeumpedagógus (tanár) kreativitásától és a körülményektől függően nagyon sokféle tárgyi megjelenése, formája lehet, az egy példányos rajzolt-ragasztott könyvtől a fotózott, számítógépen összeállított, kinyomtatott változaton, a CD-ROM-on át az Interneten való megjelenésig.

Mindez a legtöbb iskolai, múzeumi területen megvalósítható, s új elemmel bővíti az általános metodika eszköztárát. Ugyanis amikor valaki egy feladatlapon (lexikonban) található „absztrakt” meghatározáshoz létező dolog képét társítja, lényegében az általános fogalmak „domesztikálását” valósítja meg, összekötve az általánost az egyessel, az elvontat a konkréttal, a távolit a közelivel, az ismeretlent az ismerőssel, a személytelent a személyessel. S ha mindezt csoportban, a kooperativitás alapján végzik, a munka közben gyakorolják az együttműködést, megtapasztalják értékeit és megtanulják technikáját. A módszer a kooperatív technikákat összeköti a konstruktív pedagógia jellemzőivel.