Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyv

A virtuális könyv egy olyan digitalizált feladatgyűjtemény, melynek összeállításáhozhez sok kolléga járult hozzá ötleteivel, óraleírásaival. 

Amikor a hetvenes évek derekán tanítani kezdtem – először Zagyvarékason, majd Szolnokon, játszóházakat, szakköröket vezettem, igyekeztem a hazai vizuálpedagógia lehető legszélesebb köréből gyűjteni a feladatokat, feladatsorokat. Kisebb részt publikációkból, nagyobb részt személyes látogatások során. Szaktanácsadóként, később szakértőként több mint száz kolléga szaktermében volt szerencsém fotózni, jegyzetelni. Amikor megjelentek a számítógépek, elkezdtem óravázlataim digitalizálást. az újabbakat meg már a gépen írtam. Kezdett összeállni egy tanári kézikönyv anyaga.

Aztán egy alapfokú művészeti iskola névleges igazgatójaként – valójában szakmai vezető voltam, az adminisztratív vezetést az iskola fenntartója vállalta magára - elkezdhettem a gyűjtemény kiadás alá rendezését.

A Kapcsoskönyv cím arra utal, hogy sok kolléga kapcsolódott be a munkába feladataival, tanácsaival. A gyűjtemény gerincét az óraleírások, tanmenetek adják, ezt vezetik be, illetve egészítik ki a mindennapi munka dokumentumai. A műhely anyagi és szellemi eszköztárának bemutatása. Mivel akkoriban ezek az órák, foglalkozások kissé rendhagyónak tűnhettek, szükségesnek éreztem minél átfogóbb képet adni műhelyemről, pedagógiai elképzeléseimről. A kiadvány még mindig szerkesztés alatt áll, de a feladatgyűjtemények ebben az állapotában is segíthetik a kollégák munkáját. A Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyv a szavaiistvan.hu főoldalról nyitható meg. link

Hogy könnyebben lehessen keresgélni a feladatok között, elkezdtem a feladatok adatbázisba rendezését, Fabulya Zoltánné vezetéséve, képekkel illusztrálva, egy online hozzáférhető feladatbank létrehozásának reményével. link

A gyűjtemény adatbázisba rendezett feladatokat tartalmazna, azaz ha valaki beírná, hogy 5-6-os tanulók számára szeretne kreatív feladatokat találni, kidobná a szóba jöhető oldalakat. Egyelőre 1490 feladathoz rendelkezünk 203 kollégától mintegy 32 000 szemléltető képpel, a feladatoknak nagyjából a feléhez vannak óravázlatok, vagy óraleírások. (800 feladat, 26 000 kép a Vizuálpedagógiai Kapcsoskönyvből való.) Sajnos nem fogjuk tudni szerepeltetni a gyűjteményben a kollégák összes figyelemre méltó munkáját, mert egy több millió képet befogadó tárhelyben nem reménykedhetünk. Tehát tematikus munkákból, illusztrációkból, látvány utáni rajzokból szűkre kell szabnunk a gyűjtemény határait. A feltételes mód azt jelzi, hogy a gyűjtemény mögött még nem áll semmiféle intézményes háttér, tehát egyelőre csak kezdeményezésnek tekinthető.

Képzőművészeti Feladatgyűjtemény tervezet