A versenyévad a Versenykiírás októberi közzétételével veszi kezdetét, melyet a Fazekasban megrendezett mini-konferencia (MROE – VIMM) követ. Ez a felkészítő szakasz, itt értelmezzük a kiírásban közzétett feladatokat és módszertani segítséget adunk a pedagógusok/facilitátorok számára. Az elődöntőre beküldött/feltöltött megoldásokat szakértőkből, szaktanárokból álló bíráló bizottság minősíti és válogatja ki azokat a versenyzőket/alkotópárokat, akik jogot szereznek a döntőn történő megmérettetésre. A döntőbe továbbjutott versenyzők feladatukat a helyszínen ismerik meg. Ez a kiírás szellemiségéhez illeszkedő, abból következő feladat. A helyszíni (gyakorlati) feladat megoldásához szükséges anyagokat- és eszközöket a Budapesti Pedagógiai és Oktatási Központ biztosítja. Ez az értékelő- és visszajelző/visszacsatoló szakasz, az elért eredményeket a fordulók után közzétesszük. A döntőket követően, idén először a Deák 17 Galériában kiállításra kerülnek a zsűri által kiválóra minősített alkotások, ezzel párhuzamosan megtörténik a verseny teljes dokumentálása és a műveket tartalmazó képgalériák publikálása.
A Komplex Rajzverseny olyan, a közoktatást és az alapfokú művészeti oktatást is összevető, kapcsolatba hozó rendszeres szaktárgyi tanulmányi verseny, mely az önképzés, a tudásmegosztás segítése mellett a módszertani kultúrát fejlesztő szaktárgyi programot is jelent. Fontos hálózatépítési és kapcsolattartási lehetőség.
A verseny fordulóira és fővárosi döntőre való felkészítés a felkészítő tanároknak és a felkészülő versenyzőknek komoly szakmai programot és a fejlesztési célokat tudatosító munkát jelent. A versenyprogram igazodási pontot, programot adhat a szakmai munkaközösségek számára, hiszen az évenként feldolgozásra felajánlott újabb és újabb témák jellegüknél fogva feltárják és összesítik az egy-egy területen elért kompetenciákat. A fentiek értelmében a versenyen Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ feladatellátási körzetéhez tartozó települések – általános- és középiskoláiban tanuló – ifjak vehetnek részt.
A verseny analitikus értékelési rendszere úgy fejleszti a módszertani kultúrát, hogy minden döntőbe jutott versenyzőnek, felkészítő tanárnak és szülőnek korrekt, hasznosítható visszajelzést ad a képességfejlesztésben elért eredményeiről. A verseny egyedisége, komplexitása éppen abban rejlik, hogy legalább két alkotói tevékenységformában elért teljesítményszinteket méri össze öt indikátor alapján párhuzamosan. Így teszi láthatóvá a speciális adottságokat, készségeket és segíti az egyedi fejlesztési programok megtervezését. Megismerhetővé válik a személyes képi megjelenítő- és kifejezőerő irányultsága valamint az értékteremtő kreativitás.
A Komplex Rajzverseny deklarált célja az általános módszertani kultúra fejlesztése mellett a vizualitás területén felbukkanó tehetséges gyerekek felfedezése, képességeik kibontakoztatása, önértékelésük és kreativitásuk fejlesztése, fejlődésük követése. Ez úgy érhető el, ha célnak tekintjük a verseny előző évtizedek alatt kialakult értékrendjének, gyakorlatának, szellemiségének és minőségének megőrzését, folyamatos tovább gondolását és fejlesztését. Fontosnak tartjuk a versenyen készült alkotások készítési folyamatának dokumentálását, digitális archiválását és a produktumok és kiállításon való bemutatását, ami a későbbi felkészítések, fejlesztések és kutatások alapját képezheti.
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Vizuális Kultúra Munkacsoport
Bővebb infó honlapjainkon (versenyinformációk 2016-ig visszamenően; és Képtár/kutatóhely 2003-ig visszamenően): itt és itt
Kapcsolat: rajz.fazekas@gmail.com
Összefoglalta: Garamvölgyi Béla
2023-05-01 - 2023-05-07