Különleges alkalomra invitálunk. A VIMM (MROE) elkezdi vidéken is a műhelyek szervezését. Elsőként Szegedre látogatunk, ahol a Fischer Ernő emlékkonferenciára kaptunk meghívást.
A program ezúttal a tereket állítja fókuszba:
Esemény: Itt
Fischer blokk |
11.00–11.10 |
Megnyitó Köszöntőt mond Prof. Dr. Drahota-Szabó Erzsébet, az SZTE JGYPK általános és tudományos dékánhelyettese. |
11.10–11.40 |
Sipos Endre: Szellemi út a festészetben és a vizuális nevelésben (Fischer Ernő koncepciójának vázlata) Az előadás felidézi a mesterrel az ezredforduló környékén folytatott beszélgetéseket. Sipos Endre Beszélgetések Fischer Ernővel című, hamarosan megjelenő könyve kapcsán bemutatja Fischer Ernő művészetfilozófiai, szakmai- festői-, és pedagógiai koncepcióját. Mindezek középpontjában a Fischer Ernőtől tanult műalkotáselemzések és a konkrét gyakorlati kompozíciós kérdések állnak. |
|
11.50–12.10 |
Sinkó István: Fischer Ernő és az indirekt pedagógia Fischer Ernő nagy műveltségű tanár, művész és elméleti szakember volt. Elsősorban felnőttképzéssel foglalkozott, hisz évtizedekig vezette a különböző felnőtt szakköreit és a Tanárképző Főiskolán is fiatal felnőttek voltak tanítványai. A velük folytatott beszélgetések, az oktatást helyettesítő elemzések és demonstrációk adták pedagógiájának alapjait. Így elmondható, hogy nem a direkt tanítási elveket (korrigálás, magyarázat, feladatkiadás, értékelés), hanem ezek árnyaltabb, felnőttekre szabott módszereit alkalmazta. Az előadó az általa leírt, megfogalmazott elvek mentén igyekszik kifejteni teóriáját az indirekt pedagógia mibenlétéről. |
|
12.20–12.40 |
Alföldi László: Történeti visszatekintés egy harminc évvel ezelőtt megtartott előadássorozatra Alföldi László személyes emlékek és a saját tapasztalata alapján mutatja be a Tanár úr pedagógiai munkásságát, melynek kapcsán felidézi a Fischer Ernő és Szuromi Pál által 1997-ben írt, Az utánzástól a szimbolikus formaképzésig című könyv előzményeit. Elhangzik a Budapesti Pedagógus Képzőművész Stúdióban 1995-ben tartott diavetítéses előadássorozat utolsó, ötödik vetítésének szövege, ezzel az előadás kapcsolódik Fischer Ernő: A „KÉP”, mint komplex modell című módszertani füzetben tavaly megjelent írásokhoz is. Végezetül szó lesz az előadó tíz évvel ezelőtti blog bejegyzéseiről, amelyek Fischer Ernő születésének századik évfordulójára készültek |
|
12.50–13.30 |
ebédszünet |
|
VIMM/pedagógia blokk |
13.30–13.45 |
Fiedler Judit: A Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének megújulásáról Milyen tervek formálódnak a MROE jövőbeli teendőivel, szakmai közösségépítésével kapcsolatosan? A felszólalás betekintést ad a szépmúltú szakmai egyesület hajdani, és a jelenben aktuális tevékenységébe, ismerteti a MROE szakmai díjat, megemlíti a formálódó területi MROE-csoportok munkáját. Végül bemutatásra kerül az egyesület új honlapja is. |
13.50–14.10 |
Brzózka Marek: A terem a régi, a probléma új Az oktatási problémát vizsgáló előadás kis szeletében keres megoldást saját tapasztalatok alapján a rajzoktatás jelen nehézségeire. A gyakorlati problémák, mint például a motiváltság és az infrastruktúra mellett a nagyobb távlati kérdések, hogy fizikai világunk és a generációk változásában vajon sorvad-e a rajzi tudás, és az alkotói képesség? A művészetoktatás bomlását vagy az átalakulás folyamatát éljük a XXI. század első negyedén? A jelen pedagógiai kihívásaira hogyan reagálhatnak az oktatók, hogyan változnak a patinás oktatási épületek, hogyan alakul a tradíció és a hagyomány a rajzi képzésben? Az összetett kérdések előterében az oktatói munka tanulságait és tapasztalatait tárja fel az előadás. |
|
14.20–15.50 |
Geisbühl Tünde: Kortárs tereink – előadás és workshop Geisbühl Tünde a kortárs művészetet és műveket alkalmazza tanítási gyakorlatában, melyek során olyan témák kerülnek felszínre, mint a függőség, felelősség, környezetszennyezés, befolyásolás, bántalmazás, hatalom, időhiány, eladósodás. Az előadás kapcsán betekintést nyerhetünk, a workshopon pedig kipróbálhatjuk ezt az unikális módszertant. |
|
15.50–16.10 |
kávészünet |
|
16.10–16.20 |
Simon Tünde: Bemutatkozik a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Tanszéke |
|
16.20–17.50 |
Szilágyi-Nagy Anna: Kreatív szabadtértervezés fiatalokkal – előadás és workshop A kultúrAktív Egyesület szabadtértervezési módszertanának megismerése után kipróbáljuk az egyik kedvenc módszerüket, és újragondoljuk a konferenciatermet. A módszert a „Minden térben gyerekekkel” című kiadványukban foglalták össze. |
2024-03-06 11:00 - 2024-03-06 17:50