47. VIMM - TÉRGÖRBÍTŐ

Különleges alkalomra invitálunk. A VIMM (MROE) elkezdi vidéken is a műhelyek szervezését. Elsőként Szegedre látogatunk, ahol a Fischer Ernő emlékkonferenciára kaptunk meghívást.
A program ezúttal a tereket állítja fókuszba:

Esemény: Itt

Fischer blokk

11.00–11.10

Megnyitó

Köszöntőt mond Prof. Dr. Drahota-Szabó Erzsébet, az SZTE JGYPK általános és tudományos dékánhelyettese.

11.10–11.40

Sipos Endre: Szellemi út a festészetben és a vizuális nevelésben (Fischer Ernő koncepciójának vázlata)

Az előadás felidézi a mesterrel az ezredforduló környékén folytatott beszélgetéseket. Sipos Endre Beszélgetések Fischer Ernővel című, hamarosan megjelenő könyve kapcsán bemutatja Fischer Ernő művészetfilozófiai, szakmai- festői-, és pedagógiai koncepcióját. Mindezek középpontjában a Fischer Ernőtől tanult műalkotáselemzések és a konkrét gyakorlati kompozíciós kérdések állnak.

11.50–12.10

Sinkó István: Fischer Ernő és az indirekt pedagógia

Fischer Ernő nagy műveltségű tanár, művész és elméleti szakember volt. Elsősorban felnőttképzéssel foglalkozott, hisz évtizedekig vezette a különböző felnőtt szakköreit és a Tanárképző Főiskolán is fiatal felnőttek voltak tanítványai. A velük folytatott beszélgetések, az oktatást helyettesítő elemzések és demonstrációk adták pedagógiájának alapjait. Így elmondható, hogy nem a direkt tanítási elveket (korrigálás, magyarázat, feladatkiadás, értékelés), hanem ezek árnyaltabb, felnőttekre szabott módszereit alkalmazta. Az előadó az általa leírt, megfogalmazott elvek mentén igyekszik kifejteni teóriáját az indirekt pedagógia mibenlétéről.

12.20–12.40

Alföldi László: Történeti visszatekintés egy harminc évvel ezelőtt megtartott előadássorozatra

Alföldi László személyes emlékek és a saját tapasztalata alapján mutatja be a Tanár úr pedagógiai munkásságát, melynek kapcsán felidézi a Fischer Ernő és Szuromi Pál által 1997-ben írt, Az utánzástól a szimbolikus formaképzésig című könyv előzményeit. Elhangzik a Budapesti Pedagógus Képzőművész Stúdióban 1995-ben tartott diavetítéses előadássorozat utolsó, ötödik vetítésének szövege, ezzel az előadás kapcsolódik Fischer Ernő: A „KÉP”, mint komplex modell című módszertani füzetben tavaly megjelent írásokhoz is. Végezetül szó lesz az előadó tíz évvel ezelőtti blog bejegyzéseiről, amelyek Fischer Ernő születésének századik évfordulójára készültek

12.50–13.30

ebédszünet

VIMM/pedagógia blokk

13.30–13.45

Fiedler Judit: A Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének megújulásáról

Milyen tervek formálódnak a MROE jövőbeli teendőivel, szakmai közösségépítésével kapcsolatosan? A felszólalás betekintést ad a szépmúltú szakmai egyesület hajdani, és a jelenben aktuális tevékenységébe, ismerteti a MROE szakmai díjat, megemlíti a formálódó területi MROE-csoportok munkáját. Végül bemutatásra kerül az egyesület új honlapja is.

13.50–14.10

Brzózka Marek: A terem a régi, a probléma új

Az oktatási problémát vizsgáló előadás kis szeletében keres megoldást saját tapasztalatok alapján a rajzoktatás jelen nehézségeire. A gyakorlati problémák, mint például a motiváltság és az infrastruktúra mellett a nagyobb távlati kérdések, hogy fizikai világunk és a generációk változásában vajon sorvad-e a rajzi tudás, és az alkotói képesség? A művészetoktatás bomlását vagy az átalakulás folyamatát éljük a XXI. század első negyedén? A jelen pedagógiai kihívásaira hogyan reagálhatnak az oktatók, hogyan változnak a patinás oktatási épületek, hogyan alakul a tradíció és a hagyomány a rajzi képzésben? Az összetett kérdések előterében az oktatói munka tanulságait és tapasztalatait tárja fel az előadás.

14.20–15.50

Geisbühl Tünde: Kortárs tereink – előadás és workshop

Geisbühl Tünde a kortárs művészetet és műveket alkalmazza tanítási gyakorlatában, melyek során olyan témák kerülnek felszínre, mint a függőség, felelősség, környezetszennyezés, befolyásolás, bántalmazás, hatalom, időhiány, eladósodás. Az előadás kapcsán betekintést nyerhetünk, a workshopon pedig kipróbálhatjuk ezt az unikális módszertant.

15.50–16.10

kávészünet

16.10–16.20

Simon Tünde: Bemutatkozik a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tanárképző Tanszéke

16.20–17.50

Szilágyi-Nagy Anna: Kreatív szabadtértervezés fiatalokkal – előadás és workshop

A kultúrAktív Egyesület szabadtértervezési módszertanának megismerése után kipróbáljuk az egyik kedvenc módszerüket, és újragondoljuk a konferenciatermet. A módszert a „Minden térben gyerekekkel” című kiadványukban foglalták össze.

2024-03-06 11:00 - 2024-03-06 17:50